Nem csak a légkör és polgárai egészségének védelme érdekében, de az esetleges jövőbeli természeti csapásokra való felkészülés céljával is szorgalmazza az elektromos autók minél szélesebb körű használatát Japán. Az ország nem ritkán szenved földrengésektől, szökőártól, tájfuntól és más természeti csapásoktól, amelyek gyakran megbénítják az energiaellátást. Japán igyekszik egyéb eszközöket is bevetni a rendszer stabilitásának fokozására, így jelentős szerepet szánna az elektromos autók akkumulátorainak is a jövőben bekövetkezendő katasztrófahelyzetekben, egyfajta kerekeken gördülő akkumulátorként, avagy vészhelyzeti tartalék áramforrásként.
A 2011-es, pusztító erejű földrengés és szökőár, majd az ennek nyomán bekövetkező fukusimai nukleáris katasztrófa után valami megváltozott az országban. A baleset után leállították az ország összes, 48 nukleáris reaktorát, és bár tavaly a hatóság kiadta az első újraindulási engedélyt a katasztrófa óta, valamint számos további atomerőmű üzembe állítását is tervezik, a bizalom érzékelhetően megrendült a hagyományos centralizált energiatermeléssel és a hálózattal szemben.
Egyfajta csendes forradalom indult az országban, az önkormányzatok sorra döntenek mikrohálózatok és decentralizált, jellemzően megújuló alapú energiatermelő rendszerek létrehozásáról és támogatásáról, valamint igyekeznek csökkenteni a fő hálózattól való függőségüket.
Mindezt elsősorban a rendszeres természeti katasztrófákra történő felkészülés és energiaellátás vészhelyzeti biztosítása érdekében.
Ennek a trendnek az eredménye például a háztartási, tetőre telepített naperőművek terjedése is, amihez egyre több társaság kínál energiatárolót - egy akkumulátort, ami akár az elektromos autóé is lehet - és egyéb okos megoldásokat egységes, kifejezetten a háztartások számára kidolgozott csomagok keretében. Ezen a piacon nem csak energiavállalatok tevékenykednek, mint például az E.On, de mind nagyobb számban egyéb ágazatokból érkező társaságok, például autógyártók is, mint a Tesla vagy a legutóbb ilyen értelmű bejelentést tevő Volkswagen.
Ha nem is pontosan ilyen, de valami hasonló extra funkciót szánnak az elektromos autóknak Japánban is. A helyi média beszámolója szerint számos önkormányzat egyfajta guruló akkumulátor szerepet szánna az elektromos autóknak, illetve plug-in hibrideknek természeti katasztrófák eshetőségére. Ezért egyre több település köt megállapodást autógyártókkal, amelyek értelmében az elektromos autókat vészhelyzetben ingyen rendelkezésre bocsátják.
Ilyen megállapodást kötött a Nissan Motor Tokió egyik kerületével és Jokoszuka városával tavaly ősszel.
Ami talán ennél is érdekesebb, az autógyártó idén márciusban egy olyan kísérleti jellegű eseményt tervez megszervezni, amelyen a résztvevőknek egész éjjel egy elektromos autóban kellene maradniuk, közben pedig kizárólag az autó akkumulátorában tárolt áramot használhatnák. A cél szimulált vészhelyzet létrehozása.
A Nissan egy szemléltető videót is készített a témáról, amelyben elmagyarázzák, hogy katasztrófahelyzetben akár több mint egy napot is igénybe vehet az áramszolgáltatás visszaállítása, addig pedig az elektromos autók akkumulátora biztosíthatja a fűtéshez, főzéshez vagy távközlési eszközök használatához szükséges energiát. Az elektromos autók akkumulátorai jelentős alternatív áramforrások lehetnek az otthoni energiafogyasztáshoz mérten is, egy teljesen feltöltött akkumulátor szükség esetén egy átlagos háztartást 2-4 napig is képes lehet kiszolgálni a Nissan szerint.