Több mint 42 százalékkal több elektromos autót adtak el Európában 2018 első felében, mint az előző év azonos időszakában, ezzel már több mint egymillió villanyautó gurul csendesen a kontinens utcáin. Kína tavaly lépte át a milliós határt, az USA-ban viszont egyelőre nagyjából 750 ezer darab járja az utakat.
Az első negyedévben 40, a másodikban 45 százalékkal nőttek az eladások. Az EV-Volumes felmérésébe a teljesen elektromos és a plug-in (vagyis hálózatról tölthető) hibrid autók is beleszámítottak.
A növekedéshez Németország járult hozzá a legnagyobb mértékben, ahol 52 százalékkal több (35 792 darab) elektromos autót adtak el 2017 első félévéhez képest, de a németek még így is csak a másodikak az eladási rangsorban. Az első helyen ugyanis a 32 százalékos növekedést produkáló norvégok állnak, akik összesen 36 494 elektromos autót vásároltak 2018 első félévében. (A tavaly decemberben Norvégiában eladott új autóknak pedig már az 52 százaléka elektromos volt, és az országban először indult csökkenésnek a benzin- és gázolajfogyasztás.)
Az EV-Volumes becslése szerint az év végére mégis Németország veheti át a vezetést, körülbelül 88 500 eladott autóval, míg Norvégia 84 ezer darabbal zárhatja az évet.
Négy európai országban 2018 első felére ütött be igazán az elektromosautó-mánia: az előző év első feléhez képest Portugáliában 119, Hollandiában 126, Finnországban 148, Dániában pedig 691 százalékkal többet adtak el a járművekből – a spanyolok épphogy a határ alatt maradtak a 99 százalékos növekedésükkel.
A növekedés ellenére a tölthető autók még mindig csak az összes európai autó 2 százalékát teszik ki, és az egyes országokon belül sem túl jelentős az arányuk. Norvégián (37 százalék) és Izlandon (13,5 százalék) kívül mindenhol 5 százalék alatt van az elektromos autók aránya – az egyébként gyors növekedést produkáló Németországban például még 2 százaléknál is kisebb, ami alig több Magyarország körülbelül 1,5 százalékánál.
Az EV-Volumes számításai szerint a második félévben még nagyobb arányban felgyorsulhatna az értékesítés (az év végére 1,35 milliós darabszámot jósolnak), de a legnagyobb kihívást a készletek jelentik: míg az elektromos autók tartaléka jelenleg a 4 napig tudná kiszolgálni a keresletet, a megrendelések 2 hónapos késésben vannak. A Hyundai Kona, a Volkswagen e-Golf, a Jaguar i-Pace, a Nissan Leaf és a Tesla Model 3 is legalább 10-10 ezer kiszállítatlan rendelést jegyez.