Üdvözli a Levegő Munkacsoport, hogy Tarlós István Főpolgármester végre ígéretet tett: amíg ő a főpolgármester, nem lesz több Red Bull parádé. Igaz, közben kimosakodta magát. A polgármester a zajjal és zűrzavarral indokolta döntését, ám a szakértő Levegő Munkacsoport mindezt a brutális légszennyezéssel is kiegészíti.
Engedélyezni sem lenne szabad, nemhogy évi 1,9 milliárd forint közpénzzel segíteni a budapesti Red Bull légi parádét. Ezt már 2010-ben megállapította a zöld ombudsman: „…a Red Bull Air Race repülőrendezvény által jelentett környezeti terhelések következtében a rendezvény a belvárosban, ilyen sűrűn beépített lakott területen való megtartása az egészséges környezethez való joggal nem egyeztethető össze.” Ugyanabban az évben a Levegő Munkacsoport üdvözölte, hogy a hatóságok teljesítették a jogszabályi kötelezettségeiket, és akkor nem engedélyezték a rendezvény megtartását.
Ma már túlságosan gyakorivá vált, hogy a hatóságok nem a jogszabályoknak, hanem a – sokszor informális – politikai utasításoknak tesznek eleget. Ez pedig életveszélyes, hiszen így fordulhat elő, hogy az emberi egészséget súlyosan veszélyeztető tevékenységeket engedélyeznek. Ez történt a Red Bull légi bemutató esetében is. A napokon keresztüli magas zajszennyezés rendkívül megterheli a környéken élőket, rövid távon ellehetetleníti a normális életvitelt, hosszabb távon pedig idegrendszeri és egyéb megbetegedéseket okozhat. A repülőgépek légszennyezése is hatalmas: mérések bizonytják, hogy a felszálló gépek által kibocsátott, rendkívül mérgező anyagok szélirányban még 10 kilométeres távolságban is négyszer-ötször magasabb koncentrációban vannak jelen, mint a háttérszennyezés. Ez a szennyezés ráadásul egyúttal fokozza a globális felmelegedést is.
(A képen Besenyei Péter magyar versenyző a malaysiai futamon.)