Az év végén mutatták be Székesfehérváron az Ikarus és a kínai CRRC Urban Traffic magyarországi vegyesvállalatának, az Electrobus Europe-nak az első, tisztán elektromos meghajtású autóbuszát. A gyártó ígérete szerint a tesztüzem idén januárban megkezdődik, a sorozatgyártás szintén 2019-ben várható és a hazai mellett az európai piacokat is ki tudnák szolgálni.
Több, mint egyéves munka előzte meg a prototípus bemutatását – mondta el a bemutatás alkalmával Széles Gábor, az Ikarus elnöke. Az előkészítés azt is jelentette, hogy az alkatrészeket beszállító kínai partner, a CRRC elektromos hajtásláncokkal kapcsolatos világszínvonalú ismeretei összekapcsolódhattak az Ikarus vázgyártási tapasztalatával. Ku Ji-feng, a CRRC igazgatósági elnöke a munkahelyteremtés fontossága mellett azt is hangsúlyozta, hogy a típussal elindulhat „a magyar nemzeti márka” megújított felfutása. Mint hozzátette, a termékkel megcélozhatják az európai piacokat. A CityPioneernek keresztelt alacsony padlós jármű meghajtásáról egy 240 kilowattos állandó mágneses szinkronmotor gondoskodik, a jármű a 313 kilowattos akkumulátorcsomaggal 200-260 kilométer megtételére alkalmas, teljes feltöltéséhez pedig 5-6 órára van szükség.
Ami a költségeket illeti, egy 12 méteres, dízelmotoros autóbusz ára 70-80 millió forint között van, míg az elektromos verzióé körülbelül 120 millió forintba kerül majd – de a fehérvári gyártó arra számít, hogy az e-busz megtérülési ideje jóval rövidebb lehet. 2019-ben minimum 200 elektromos buszt terveznek gyártani, 2020-ban ezret, a következő években pedig az éves gyártás előirányzata háromezer darab. A hazai felvevőpiac érdeklődését mutatja, hogy a bemutatót követően már Miskolc, Szeged és Zalaegerszeg önkormányzata is jelezte, hogy szintén szívesen szerelné fel a helyi közlekedést a CityPioneer-buszokkal.