Az új megoldással erősebb, kevesebb karbantartást igénylő, sőt, olcsóbb utak építhetőek.
A műanyagok szép lassan megfojtják a világot, hiszen az óceánon úszó, vagy épp városok határában gyűjtött hulladékok többsége évtizedeken, vagy évszázadokon át nem képes lebomlani, a felaprózódott darabok pedig előbb az állatok gyomrába, majd a miénkbe kerülnek.
Évtizedek óta keressük a megoldást a probléma elhárítására, de sem a környezetvédelmi szempontból megfelelő, sem a további szennyezést okozó megsemmisítésük nem képes tartani a tempót az egyre növekvő igényekkel.
A nem túl optimista becslések szerint már csak három évtizedre van szükség ahhoz, hogy az óceánokban több PET-palackot, vagy szemétdarabot lássunk úszni, mint halakat. A tudósok persze gőzerővel dolgoznak a legjobb megoldáson, sokan pedig már a következő generáció környezettudatos nevelésén fáradoznak.
Így született meg pár éve például a még most is csak huszonhárom éves holland feltaláló, Boyan Slat műanyagbontó baktériuma, melynek már folynak az éles tesztjei, jövőre pedig talán neki is láthat az óceánon sodródó óriási műanyaghegy elpusztításának.
Ehhez csatlakozik most a Nagy-Britannia több pontján már tesztelt, MacRebur Plastics Road Company által kifejlesztett új eljárás, amivel még erősebb és tartósabb, sőt, kevesebb karbantartást igénylő és olcsóbb aszfaltutak hozhatók létre – mindössze némi, egyébként csak a szeméttelepeket gazdagító PET-palack, illetve reklámtáska hozzáadásával.
A Sky News tudósítása szerint a keveréknek mindössze fél százalékát adja az apróra darabolt, majd pelletté változtatott hulladék, de széles körű használata természetesen így is óriási segítséget jelentene a szemét ellen, de egyben a fosszilis energiahordozók elfogyását is lassítaná – köszönhetően annak, hogy jelenléte teljesen kiváltaná az utak eddigi kötőanyagát a kőolaj alkotórészeként ismert bitument.
A számtalan pozitívum mellett azonban mégsem vehető biztosra, hogy az utak a szigetország egyre több pontján feltűnnek majd, hiszen a tesztek folyamán még felbukkanhatnak nehézségek, vagy fény derülhet az évszakok változása okozta hibákra.
Forrás: 24.hu | Kép: Flickr
A műanyagok szép lassan megfojtják a világot, hiszen az óceánon úszó, vagy épp városok határában gyűjtött hulladékok többsége évtizedeken, vagy évszázadokon át nem képes lebomlani, a felaprózódott darabok pedig előbb az állatok gyomrába, majd a miénkbe kerülnek.
Évtizedek óta keressük a megoldást a probléma elhárítására, de sem a környezetvédelmi szempontból megfelelő, sem a további szennyezést okozó megsemmisítésük nem képes tartani a tempót az egyre növekvő igényekkel.
A nem túl optimista becslések szerint már csak három évtizedre van szükség ahhoz, hogy az óceánokban több PET-palackot, vagy szemétdarabot lássunk úszni, mint halakat. A tudósok persze gőzerővel dolgoznak a legjobb megoldáson, sokan pedig már a következő generáció környezettudatos nevelésén fáradoznak.
Így született meg pár éve például a még most is csak huszonhárom éves holland feltaláló, Boyan Slat műanyagbontó baktériuma, melynek már folynak az éles tesztjei, jövőre pedig talán neki is láthat az óceánon sodródó óriási műanyaghegy elpusztításának.
Ehhez csatlakozik most a Nagy-Britannia több pontján már tesztelt, MacRebur Plastics Road Company által kifejlesztett új eljárás, amivel még erősebb és tartósabb, sőt, kevesebb karbantartást igénylő és olcsóbb aszfaltutak hozhatók létre – mindössze némi, egyébként csak a szeméttelepeket gazdagító PET-palack, illetve reklámtáska hozzáadásával.
A Sky News tudósítása szerint a keveréknek mindössze fél százalékát adja az apróra darabolt, majd pelletté változtatott hulladék, de széles körű használata természetesen így is óriási segítséget jelentene a szemét ellen, de egyben a fosszilis energiahordozók elfogyását is lassítaná – köszönhetően annak, hogy jelenléte teljesen kiváltaná az utak eddigi kötőanyagát a kőolaj alkotórészeként ismert bitument.
A számtalan pozitívum mellett azonban mégsem vehető biztosra, hogy az utak a szigetország egyre több pontján feltűnnek majd, hiszen a tesztek folyamán még felbukkanhatnak nehézségek, vagy fény derülhet az évszakok változása okozta hibákra.