Egy ötletes, hasznos találmány, amelynek kifejlesztői az első perctől két dologhoz ragaszkodtak: egyfelől ahhoz, hogy különleges cipővédőjük magyar termék legyen, no meg ahhoz, hogy az elkopott, régi termékek anyagát ismét felhasználhassák az újak gyártásánál.
– Manapság könnyen kidobunk mindent, holott érdemes lenne kevesebb holmit felhalmozni, tudatosabban vásárolni. Zavart, hogy a cipőim gyorsan viseltessé válnak, elkopnak vezetés közben: holott a lábbeli fontos része a megjelenésünknek. Azt szerettem volna elérni, hogy megőrizzem cipőim szépségét, ne kelljen idő előtt eldobni egy kényelmes, minőségi darabot – meséli a feltaláló, Czifra Anna, aki megelégelte, hogy az autók gumiszőnyege, padlókárpitja elkoszolja, foltossá teszi a cipői sarkát, sőt, a kérgét is. Hiába tisztította a lábbeliket, a vezetés olyan nyomokat hagyott rajtuk, amelyeket a javítással foglalkozó szakemberek sem tudtak eltüntetni. Ám nehézkesnek találta, hogy az autóban folyton váltócipőt használjon: valami egyszerű megoldáson törte a fejét. Így született meg a lábbelire húzható HeelGood cipővédő ötlete.
– Azt akartam, hogy ez egy praktikus darab és ne valami ormótlan „alkalmatosság” legyen, tetszetős, jópofa kiegészítőként használhassák az emberek: fontos volt tehát a design kialakítása. De az is vágyam volt, hogy ne szaporítsuk az eldobott műanyag tárgyak számát. Legyen ez a termék ledarálható, újra felhasználható! Hosszú kutatás során jutottunk el a megfelelő anyaghoz. A cipővédőnk olyan elasztikus műanyagból készül, amely lehetővé teszi, hogy lábmérettől függetlenül használhassák nők és férfiak. A szabadalmaztatott terméket gondosan teszteltük: a 36-ostól a 45-ös méretű lábbelikre egyaránt felhúzható, rugalmas, rásimul minden típusú és sarkú cipőre. Az anyaghasználat a nemzetközi hírű cipőtervező, Attalai Zita designer számára is kihívást jelentett: az ő tervei alapján jött létre a színes és vonzó tárgy, amit nem kell levenni, ha az ember tankol a benzinkútnál vagy beugrik a boltba. Trendi és praktikus, hiszen védelmet nyújt, egyszerűen tisztítható, kis helyen elfér. A színeket először aszerint választottuk, hogy főként a nők érdeklődésére számítottunk, ám meglepetésünkre elsőként a férfiak jelentkeztek a termékért – mondja Czifra Anna, és hozzáteszi:
– Fontos volt számunkra, hogy beszerezzünk egy olyan gépet is, amely a használt, elkopott cipővédőket ledarálja. Ezt a darálékot visszaforgatjuk a gyártásba, azaz felhasználjuk az új, elasztikus cipővédők előállításában – mondja Czifra Anna. – Most dolgozzuk ki azt a módot, miként lehet majd a régi cipővédőket leadni, összegyűjteni. Azt tervezzük, hogy a használt darabokért kuponokat lehet majd kapni, ezek beválthatóak lesznek az új termék megvásárlásánál. Nagyon fiatal még a vállalkozásunk, a termékünk első szériája iránt viszont egyre nő az érdeklődés, külföldön is. Úgy gondoljuk, hogy ma már egyre tudatosabbak a vásárlók, és fontos számukra, hogy olyan terméket válasszanak, amellyel nem szennyezik fölöslegesen a környezetet.
(A cikk eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2020. augusztusi számában jelent meg.)