Ha belegondolunk elsőre nem is biztos, hogy olyan jól hangzik egy lebomló autó, de a mai világban a fenntarthatóság az egyik legfontosabb varázsige, ez a jármű pedig tökéletesen megfelel ennek az elvárásnak.
A hollandiai, eindhoveni műszaki egyetem diákjai fejlesztettek ki egy olyan járművet, amelynek alapanyag a len. A projektet a TomTom navigációs cég szponzorálta, a diákok a kocsinak a Lina becenevet adták. A kocsi alváza és a karosszériája is mind kompozit szerkezet, amelynek a len adja az alapját.
A csapatnak még egy nagy feladata van, ugyanis a helyi közlekedési hatóságnak jóvá kell hagyni a kísérleti autót. A múlt héten már egy tesztkört sikerült az autóval megtenni.
A len nagyon tömör szerkezetű, ha ezt rétegelve egymásra helyezik, közel olyan erős anyaghoz jutnak, mint a karbon vagy alumínium. A kocsi szerkezete rendkívül könnyű, ami nyilván javíthat a fogyasztási mutatókon.
A paradoxon ott van a mai, ultramodern karbon vagy alumínium szerkezetű autók előállításánál, hogy ezen alapanyagok létrehozása legalább hatszor annyi energiát követel, mint a hagyományos fémötvözeteké. Vagyis végeredményben, hiába lett egy nagyon könnyű és erős autónk, ha sokkal több energiát követelt az előállítása. A fenntarthatóság szempontjából ez ugyan úgy számít. A len lényegében bárhol megterem, miközben CO2-őt fogyaszt, ezzel a saját egyenlegét is javítja a későbbi jármű létének.
A kocsi hajtására nem tértek ki külön, de egy egyszerű elektromos hajtást kaphat, amellyel terveik szerint olyan 150 kilométert elmegy a 300 kilogrammos jármű. A Lina akármennyire is ígéretes nem várható, hogy holnaptól átvegyék a gyártók. Esetleg egy-egy panel, belső elem készülhet hamarosan akár lenből is.
Forrás: hvg.hu | Kép: hvg.hu
A hollandiai, eindhoveni műszaki egyetem diákjai fejlesztettek ki egy olyan járművet, amelynek alapanyag a len. A projektet a TomTom navigációs cég szponzorálta, a diákok a kocsinak a Lina becenevet adták. A kocsi alváza és a karosszériája is mind kompozit szerkezet, amelynek a len adja az alapját.
A csapatnak még egy nagy feladata van, ugyanis a helyi közlekedési hatóságnak jóvá kell hagyni a kísérleti autót. A múlt héten már egy tesztkört sikerült az autóval megtenni.
A len nagyon tömör szerkezetű, ha ezt rétegelve egymásra helyezik, közel olyan erős anyaghoz jutnak, mint a karbon vagy alumínium. A kocsi szerkezete rendkívül könnyű, ami nyilván javíthat a fogyasztási mutatókon.
A paradoxon ott van a mai, ultramodern karbon vagy alumínium szerkezetű autók előállításánál, hogy ezen alapanyagok létrehozása legalább hatszor annyi energiát követel, mint a hagyományos fémötvözeteké. Vagyis végeredményben, hiába lett egy nagyon könnyű és erős autónk, ha sokkal több energiát követelt az előállítása. A fenntarthatóság szempontjából ez ugyan úgy számít. A len lényegében bárhol megterem, miközben CO2-őt fogyaszt, ezzel a saját egyenlegét is javítja a későbbi jármű létének.
A kocsi hajtására nem tértek ki külön, de egy egyszerű elektromos hajtást kaphat, amellyel terveik szerint olyan 150 kilométert elmegy a 300 kilogrammos jármű. A Lina akármennyire is ígéretes nem várható, hogy holnaptól átvegyék a gyártók. Esetleg egy-egy panel, belső elem készülhet hamarosan akár lenből is.