A villanyautózás nagyságrendi elterjedésének legnagyobb gátját kétségtelenül az akkumulátorgyártás korlátai jelentik többféle szempontból is. A világ jelentős fejlesztőlaboratóriumai kiemelt célként kezelik ezt a problémakört, ám egyelőre a várt áttörés nem érkezett meg.
Vagyis részben igen. Elon Musk, a Tesla szellemi atyja és vezetője szeptember végén, a Battery Day-en korszakos bejelentéseket tett, amik alapjaiban megváltoztathatják az elektromos autók jövőjét.
Pedig forradalmi áttörésről igazából nem is beszélhetünk, az alapokhoz szinte nem is nyúltak. Elon Musk valójában – sok más mellett – annak köszönheti elképesztő sikerét, hogy gyermeki naivitással tekint a felbukkanó technikai problémákra, gátakra. Most az akkumulátorok témaköréhez közelített ezzel a szemlélettel, s ennek eredményeként öt területen gondolták újra az akkumulátorgyártást.
A bejelentés a tőle megszokott módon, formabontóan történt, a Tesla rendes éves közgyűlésén, amit a vírushelyzet miatt a cég új akkugyárának, a Tesla Fremont Factorynak a parkolójában tartottak. Nem is akárhogyan, a meghívottak 276 darab Tesla elektromos autóban ülhettek, mintegy autósmoziban, és a főleg Model 3-ból és Y-ból álló flotta autóinak kijelzőjén követhették az esemény közvetítését. Elképesztő számadatok röpködtek: például, a változtatások bevezetése után a mostani Gigafactory területén nyolcszor annyi akkumulátort tudnak majd előállítani a nem oly távoli jövőben. Márpedig az elsődleges cél éppen ez, hogy minél hamarabb minél több energiatárolót állítsanak elő, hogy minél hamarabb, minél több elektromos autó kerülhessen a világ útjaira. A cég eredetileg úgy tervezte, hogy a nevadai gyárban évi 35 GWh akkumulátorgyártási kapacitást hoz létre saját autói számára. Majd később ezt a célt 150 GWh-ra emelték fel. Ám úgy látják, ez is kevésnek bizonyul, az akkuk ára nem csökken kellő léptékben, kevés a gyártókapacitás, és nem fejlődik a technológia megfelelő mértékben. Új célt tűztek ki, évi kapacitásukat 2022-re 100 GWh-ra, 2030-ban pedig már 3 TWh, azaz 3000 GWh-ra tervezik emelni. Persze ennek csak a fele kerülne autókba, a másik felét energiatárolókba szánják. Meg szeretnék felezni az előállítás jelenlegi költségét, ami terveik szerint 18-36 hónap múlva el is érhető. Egészen pontosan, az öt változtatásnak köszönhetően 56 százalékos csökkenést jelent mindez saját akkumulátoraik előállítási költségeiben, ami, mint tudjuk, a villanyautó összköltségének jelentős részét teszi ki! Ha figyelembe vesszük, hogy kilowattóránként 100 dollár az a határ az iparág szerint, amikor már olcsóbb villanyautót előállítani, mint belsőégésűt, ez egy nagyon komoly előrelépésnek tekinthető, hiszen ezzel már bőven ebben a sávban lesznek. Ez talán már hihetőbbé teszi azt a tervüket is, hogy hozzávetőleg 20 millió autót szeretnének eladni évente.
(Ez a cikk teljes terjedelmében a Zöld Ipar Magazin 2020. októberi számában jelent meg. Digitálisan elérhető változata megvásárolható.)