A Boeing által 2017-ben felvásárolt repüléstechnikai cég, az Aurora Flight Sciences 2018 végén mutatta be az Odysseus nevű napelemes, önvezető repülőgépét, amelynek elsődleges célja az lesz, hogy klímaváltozásra vonatkozó adatok gyűjtésében segítse a kutatókat, egy műhold működtetési költségeinek töredékéért.
Az Odysseus névre keresztelt szénszálas gép az úgynevezett magassági nagy állóképességű drónok (HALE) közé tartozik, és gyártója szerint három tulajdonsága különbözteti meg a hasonló eszközöktől: egyedüliként tud tartósan egy helyben lebegni, nagyobb terhet tud szállítani, és éves szinten nagyobb területet képes bejárni, mint az ismert készülő vagy már gyártásban lévő vetélytársai.
A drón hat propellerét napelemek és akkumulátorok hajtják, amelyek 250 wattos állandó teljesítmény képesek produkálni, ez pedig az Aurora szerint hasonló gépek esetében példátlan, 25 kilogrammos hasznos teher cipelését teszi lehetővé. A pehelysúlyú monstrum szárnyfesztávolsága 74 méter, tömegéről viszont csak annyit írnak, hogy könnyebb egy Smart autónál – egy jelenleg is gyártott Smart Fortwo 890 kilogrammot nyom.
Hivatalosan a „több hónap” kifejezés szerepel a leírásában az állóképesség alatt, de kommunikációjában az Aurora szívesen hivatkozik arra, hogy „a napelemei gyakorlatilag a végtelenségig a levegőben tudják tartani”. A sztratoszférába eresztett gép beépített, nagy felbontású megfigyelőrendszere a vegetációt, a jégtakarók változását és még a talaj nedvességét is képes mérni.
Bár pontos összegekről idáig nem nyilatkozott a cég, a klímakutatóknak az lehet az Odysseus fő vonzereje, hogy nagyságrendekkel olcsóbb egy műholdnál, ami a Globalcom adatai szerint 400-500 millió dollár között mozog.
Három prototípus készült az Odysseusból, amelyből az első kettőt még csak a repülésre való alkalmasság és a napenergia felhasználása szempontjából tesztelik, a 2020-ban felrepülő harmadik prototípust pedig már felszerelik a Harvard Egyetemen kifejlesztett ózonréteg-vizsgáló eszközével is, amivel a gép teherbírását is próbára teszik.
Az Odysseus először 2019. április 23-án száll fel Puerto Ricóból, ezt a Massachusettsi Műszaki Egyetemen (MIT) kifejlesztett emberi hajtású repülőgép, a Daedalus 88 útjának 31. évfordulójához ütemezték – az Aurora megalapításához vezető esemény során a görög olimpiai kerékpáros, Kanellos Kanellopoulos 115 kilométeren át hajtotta a gépet az Égei-tenger fölött, közel négy órán keresztül.