Leszedik a zöldrendszámot az egyik leginkább környezetbarát járműről, ami elég jól jelzi, hogy milyen felemás elvek mentén működik a környezetvédelem szlogenje alatt zajló "zöldre motiválás" is hazánkban.
Mostanában számos szép terv született az elektromos autók elterjesztésének támogatására, de úgy tűnik, az ördög ezúttal is a részletekben rejlik: az előre nem látható, nem egyszer bürokratikus akadályok miatt még a jól kigondolt programok is félrecsúszhatnak.
Legalábbis ezt állítja a hvg.hu-nak egy hazai, vállalkozó kedvű autókereskedő Lendvai Róbert, aki még tavaly gondolt egy merészet, és itthon elsők között vágott bele elektromos autók kölcsönzésének üzletébe. Környezetbarát bérflottájába – BMW i3-asok mellett – vagy 30 Renault Twizy márkájú e-járgányt is csatasorba állított, azzal a számítással, hogy elektromos autó révén, arra biztosan buknak majd a Budapest látványosságait mobilan bejárni akaró turisták.
De mit is ér a bűvös zöld rendszám?
A hvg.hu korábban részletesen foglalkozott a témával, hogy milyen, nem csak az ingyenes parkolás bűvöletét ígérő kevésbé látványos, ám annál sokkal számszerűsíthetőbb előnyöket kínál a zöld rendszámos regisztráció. Mert azon kívül, hogy a fővárosban bő egy éve lehet ingyen parkolni az összes kerület köztéri parkolójában, és Budapest mellett az országban egyre több város vezet be hasonló kedvezményt, az igaz nyereség hogy ezek a járművek mentesülnek a regisztrációs adó alól, a vagyonszerzési illetéktől, a teljesítményadótól, a cégautóadótól is. Nyilván mindezek az előnyök is motiválnak egy ilyen autós vállalkozás elindítására. A nálunk hivatalosan ugyan még nem forgalmazott Twizy - amelyet „négykerekű triciklinek” is hívnak – a vezető mögé még egy utas is bepréselődhet, viszont teljesen emisszió-mentes, elektromos hajtású. Hatótávolsága mintegy 80 kilométer, ugyanúgy kell vezetni, mint bármilyen más e-autót, és otthon háztartási hálózatról néhány óra alatt feltankolható.
A kis plasztik-kasztnis töpörtyű tehát könnyen felveszi a városi közlekedés ritmusát, kellőképpen gyorsul, elmegy akár nyolcvannal is, s ami a városi turisták szemében nagy vonzerő: a zöld rendszám jóvoltából ingyen lehet vele parkolni. A bökkenő viszont éppen itt van, hogy a hatóságok visszavonták az elsőre megadott zöld rendszámot, arra való hivatkozással, hogy „tévedés történt”, az e-parány nem felel meg a jogszabályban előírt feltételeknek.
Az idevonatkozó passzusok szerint a Twizy nem minősül e-autónak. Az adó- és más közlekedési kedvezményekre jogosító zöld rendszám szempontjából csak a gépkocsi számít elektromobilnak, a motorkerékpár, vagy a „négykerekű tricikli” már nem – még akkor sem, ha hajtáslánca tisztán elektromos.
Mindez annak fényében még inkább különös, hogy a mindössze 20-30 kilométeres e-hatótávolságú hibrid-luxusterepjárók simán megkapják a zöld kedvezményeket. Némi remény azért akad, miszerint a többi érdekelttel előbb-utóbb kilobbizzák az abszurd jogszabály módosítását. Addig marad a macera a turistáknak elmagyarázni, hogy az egyik leginkább zöld, és kicsi Twizyvel nincs ingyenesesen a parkolás.
Forrás: Greenfo | Kép: Renault
Mostanában számos szép terv született az elektromos autók elterjesztésének támogatására, de úgy tűnik, az ördög ezúttal is a részletekben rejlik: az előre nem látható, nem egyszer bürokratikus akadályok miatt még a jól kigondolt programok is félrecsúszhatnak.
Legalábbis ezt állítja a hvg.hu-nak egy hazai, vállalkozó kedvű autókereskedő Lendvai Róbert, aki még tavaly gondolt egy merészet, és itthon elsők között vágott bele elektromos autók kölcsönzésének üzletébe. Környezetbarát bérflottájába – BMW i3-asok mellett – vagy 30 Renault Twizy márkájú e-járgányt is csatasorba állított, azzal a számítással, hogy elektromos autó révén, arra biztosan buknak majd a Budapest látványosságait mobilan bejárni akaró turisták.
De mit is ér a bűvös zöld rendszám?
A hvg.hu korábban részletesen foglalkozott a témával, hogy milyen, nem csak az ingyenes parkolás bűvöletét ígérő kevésbé látványos, ám annál sokkal számszerűsíthetőbb előnyöket kínál a zöld rendszámos regisztráció. Mert azon kívül, hogy a fővárosban bő egy éve lehet ingyen parkolni az összes kerület köztéri parkolójában, és Budapest mellett az országban egyre több város vezet be hasonló kedvezményt, az igaz nyereség hogy ezek a járművek mentesülnek a regisztrációs adó alól, a vagyonszerzési illetéktől, a teljesítményadótól, a cégautóadótól is. Nyilván mindezek az előnyök is motiválnak egy ilyen autós vállalkozás elindítására. A nálunk hivatalosan ugyan még nem forgalmazott Twizy - amelyet „négykerekű triciklinek” is hívnak – a vezető mögé még egy utas is bepréselődhet, viszont teljesen emisszió-mentes, elektromos hajtású. Hatótávolsága mintegy 80 kilométer, ugyanúgy kell vezetni, mint bármilyen más e-autót, és otthon háztartási hálózatról néhány óra alatt feltankolható.
A kis plasztik-kasztnis töpörtyű tehát könnyen felveszi a városi közlekedés ritmusát, kellőképpen gyorsul, elmegy akár nyolcvannal is, s ami a városi turisták szemében nagy vonzerő: a zöld rendszám jóvoltából ingyen lehet vele parkolni. A bökkenő viszont éppen itt van, hogy a hatóságok visszavonták az elsőre megadott zöld rendszámot, arra való hivatkozással, hogy „tévedés történt”, az e-parány nem felel meg a jogszabályban előírt feltételeknek.
Az idevonatkozó passzusok szerint a Twizy nem minősül e-autónak. Az adó- és más közlekedési kedvezményekre jogosító zöld rendszám szempontjából csak a gépkocsi számít elektromobilnak, a motorkerékpár, vagy a „négykerekű tricikli” már nem – még akkor sem, ha hajtáslánca tisztán elektromos.
Mindez annak fényében még inkább különös, hogy a mindössze 20-30 kilométeres e-hatótávolságú hibrid-luxusterepjárók simán megkapják a zöld kedvezményeket. Némi remény azért akad, miszerint a többi érdekelttel előbb-utóbb kilobbizzák az abszurd jogszabály módosítását. Addig marad a macera a turistáknak elmagyarázni, hogy az egyik leginkább zöld, és kicsi Twizyvel nincs ingyenesesen a parkolás.