Mindinkább tért hódít a környezettudatos gondolkodás, a lakosság egyre érzékenyebb a nagyvárosok rossz levegőminőségére, így egyre világosabb: a közlekedési ágazatnak gyors és mélyreható változáson kell keresztül mennie. Európában a CO2-kibocsátás 20 százaléka a közúti közlekedésből származik. Annak ellenére, hogy az elmúlt években javult az üzemanyag-fogyasztás hatékonysága, ezek a kibocsátások továbbra is emelkednek, elsősorban a növekvő közúti teherforgalom miatt.
Ha hidrogénhajtású kamionokról van szó, elsőként egyik rossz emlékű munkahelyem jut eszembe, ahol a faliújságra egy kolléga már viccbe fojtva elkeseredését, a következőt írta ki: Fizetés a jövő héten. Érvényes visszavonásig. Valahogy így van ez a közúti teherszállítás zöldítésével is, számtalan bejelentésen vagyunk túl, amely azt ígérte, tíz éven belül már hidrogénhajtású kamionok róják az utakat, versengve a tisztán elektromosokkal. Aztán szinte észrevétlen eltelt tíz esztendő, és már el is érkeztünk… Az újabb bejelentéshez. Valahogy nem akar ezen a területen megérkezni a nagy áttörés, olyan, amilyen a személygépkocsiknál már markánsan látható. Az elektromos Tesla Semi már foglalható ugyan, mintegy 20 ezer dollárnyi tőkével, de az ígéreteknél nem nagyon jutott előbbre Elon Musk cége, a sorozatgyártás még várat magára. Ennél sokkal rosszabb helyzetben van a magát konkurensnek valló Nikola, amelynek nyergesvontatója eljutott ugyan egy látványos bemutatóig, hogy újabb befektetőket szerezzen. Ám hamar kiderült, hogy van benne némi turpisság: a kamion ugyan valóban haladt az úton, de messze nem önerejéből, sokat segített ebben a gravitáció is, ugyanis bár optikailag rejtve, de lejtős úton készült a felvétel.
Pár évvel ezelőtt aztán egy kevésbé erős odss-szal induló technológia, a hidrogén alapú hajtás mutatott élénkülő esélyeket, amikor bejelentették a Toyota, a Hyundai, illetve a Volvo–Mercedes szövetségét ezen a területen. Az egyik legnagyobb ellenérv a technológia ellen, hogy a költséges-veszélyes hidrogén töltőállomásokból a közúti áruszállításban nincs olyan sokra szükség, mint a személyforgalomban, ugyanis lényegében meghatározott főútvonalak mellett, nagy távolságokon közlekednek. A szövetséget illik komolyan venni, ugyanis azon túl, hogy milyen nagymúltú gyártókról van szó, mindannyian letették már a névjegyüket ezen a területen is.
Talán a legelőrehaladottabb a Hyundai, az Xcient néven futó hidrogén-üzemanyagcellás nyergesvontatóit már évekkel ezelőtt leszállítottaa svájci megrendelőnek. A technika alapját, a 95 kW-os üzemanyagcellát a Hyundai Nexóból adaptálták, ehhez egy 350 kW-os elektromos motor csatlakozik, és a rekuperációból származó energiát is eltárolja egy akkumulátorban. A Mercedes-Benz is túl van már a prototípus bemutatóján. A GenH2 Truck néven futó jármű nem kevesebb, mint ezer kilométeres hatótávolsággal kecsegtet. A Daimler Trucks előszeretettel alkalmaz folyékony hidrogént, mert ebben az állapotban az energiahordozó térfogathoz viszonyítva sokkal nagyobb energiasűrűséggel rendelkezik, mint a gáznemű hidrogéné. Ez nagyobb hasznos rakteret biztosít a teherautók számára. A vontatót két darab, egyenként 308 LE folyamatos és 442 LE maximális teljesítmény kifejtésére képes motor hajtja, és az ígéretek szerint 2023-ra kerülhet gyártásba, de csak felhasználói tesztekre, ám a tényleges sorozatgyártást csak 2027-re képzelik el. Hogy mi az oka? A Daimler Trucks fejlesztőmérnökei úgy tervezik a GenH2 teherautót, hogy a jármű és alkatrészei ugyanazoknak a tartóssági követelményeknek feleljenek meg, mint a hagyományos Actrosé. Ez tíz év alatt 1,2 millió kilométert jelent az úton, és összesen 25 ezer üzemórát.
A hibridautózás úttörője, a Toyota két szövetségest is szerzett hidrogénteherautó-projektjéhez: a teherautó-gyártás terén nagy hagyományokkal rendelkező japán Hino és az amerikai legenda, a Kenworth személyében. A Toyota Project Portal program keretében már négy éve bemutatták a Toyota Miariban már bizonyított technológiára épülő üzemanyagcellás, hidrogénüzemű nehéz teherautót, amely 300 mérföld (480 km) hatótávra volt képes 3,6 tonnás teherbírással 670 LE-s teljesítménnyel, és 1800 Nm forgatónyomatékkal.
Tehát elmondható, hogy van mozgás ezen a területen, sokan hisznek még a hidrogénhajtásban. Ez persze kétféle is lehet, hiszen akad olyan fejlesztési vonal, amely közvetlen üzemanyagként tekint a levegőben nagy mennyiségben fellelhető gázra, és – többen – olyanok, akik az elektromos hajtáslánc táplálásához szükséges alapanyagként. A 2021-es év végére ezen a területen született egy nagy reményű megállapodás. Az IVECO és az Air Liquide – az ipari és egészségügyi területek egyik vezető gázszolgáltatója – egyetértési megállapodást írt alá a hidrogén-mobilitás európai fejlesztéséről. Mindkét partner eszközöket és erőforrásokat szentel a nagy teherbírású, üzemanyagcellás elektromos teherautók hosszú távú bevezetésének tanulmányozására, valamint a főbb transzeurópai közlekedési folyosók mentén a megújuló vagy alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogéntöltő állomások hálózatának kiépítésére. Ezzel párhuzamosan a két vállalat közösen fogja támogatni a hidrogén-mobilitást ösztönző kezdeményezéseket, a teljes értéklánc valamennyi érdekeltjének bevonásával. Ez a partnerség összhangban áll a vállalatoknak a dél-franciaországi HyAMMED (Hydrogène à Aix-Marseille pour une Mobilité Ecologie et Durable) projektben folytatott együttműködésével, amelynek célja az első európai üzemanyagcellás elektromos, 44 tonnás teherautó-flotta fejlesztése. Az első nagynyomású 1 tonna/nap kapacitású hidrogén-töltőállomás a hosszú távú teherszállítási mobilitás szén-dioxid-mentesítését célozza meg Európában.
„Egy olyan világban, ahol a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése mindenki számára napi kihívás, az Air Liquide innovatív technológiák és megoldások kifejlesztésén dolgozik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére a hidrogéngyártási folyamat során. Bár a hidrogént manapság elsősorban ipari célokra használják a vegyiparban és a finomítókban, illetve más ágazatokban, de például a tiszta szállításban egyre inkább alkalmazzák. Az energia világa változik, és a hidrogén az egyik olyan energiaforrás, amely megoldást jelent a tiszta közlekedés kihívásaira: az üvegházhatású gázok kibocsátásának, a városok szennyezésének és a fosszilis tüzelőanyagoktól való függésének csökkentésére. Az Air Liquide több mint 40 éve egyedülálló szakértelmet fejleszt a teljes hidrogénlánc (termelés, tárolás és elosztás) elsajátításában – hirdeti magát honlapján az Air Liquide.
A közelmúlt másik fontos híre volt, hogy megállapodást írt alá a TotalEnergies és a Daimler Truck AG az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid-mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy demonstrálják a tiszta hidrogénnel hajtott tehergépjárművek vonzerejét és hatékonyságát, másrészt azzal, hogy vezető szerepet töltsenek be a hidrogén-infrastruktúra kiépítésének elindításában.
(A cikk eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2022 februári lapszámában jelent meg nyomtatásban.)