A Magyar Gépjárműipari Egyesület idei Exkluzív Vezetői Fórumán, a Bridgestone Tatabánya Kft. konferencia termében közel hetven vállalatvezető vett részt azon a izgalmas konferencián, amelyen Krisztián Róbert, a MAGE elnöke is felszólalt a magyar autóipari vállalatokat leginkább érintő kérdésekkel kapcsolatosan. Az ott vele készült interjúból kivonatolunk az alábbiakban.
A Magyar Gépjárműipari Egyesület elnöke egy kérdésre válaszolva elmondta, hogy az elmúlt években az autóipar szereplői a lehető leggyorsabban próbáltak alkalmazkodni az újabb és újabb kihívásokhoz, eközben folyamatosan fókuszálniuk kellett az autóipar történelmének egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb átalakulására, az elektromos átállásra.
Ami az elektromobilitási átállást, valamint az EU jogszabályoknak való megfelelést illeti, Krisztián Róbert szerint az elmúlt néhány évben úgy tűnt, hogy többé-kevésbé sínen van az elektromobilitási átmenet, habár az autóipar szereplői már többször jelezték, hogy túlzottan erőltetettek a célkitűzések.
-A közelmúlt piaci eseményei bizonyították, hogy az Európai Uniós előírások önmagukban nem elegendőek ahhoz, hogy csak elektromos autókat gyártsunk, kizárólag azokat értékesítsük - mondta a szakember.
-A vevőknek csak olyan termékeket tudunk eladni, amelyekre nekik igényük van és hajlandóak megvásárolni. Ahhoz, hogy a vevőket tömegesen meg tudjuk győzni, hogy átálljanak az elektromos autókra, nagyon sok feltételnek kell teljesülnie együttesen. A 2024. év elektromos autó eladási adatai azt bizonyítják, hogy rengeteg feladat megoldása szükséges a sikeres átálláshoz, és nemcsak az autógyárak részéről.
Azon kívül, hogy a járműipar egyre több elektromos autót fejleszt és új elektromos modellekkel jelenik meg a piacon, törekedve a versenyképes árra, a vevők csak akkor lesznek hajlandóak tömegesen az áttérésre, ha az elektromos autók ára mellett megvan az általuk elvárt hatótávolság is. Ezek mellett a bizalom összefügg azzal is, hogy legyen meg Európa-szerte a megfelelő töltési infrastruktúra - hangzott még el az eseményen.
A magasabb előállítási költségekkel kapcsolatosan Krisztián úgy nyilatkozott, ezen a problémán csak úgy lehet segíteni a jelenlegi helyzetben, ha az EU kormányai támogatják az elektromos autók vásárlását.
-Látható volt az idén, hogy amikor a legnagyobb európai piacon, amint a német kormány megszüntette az elektromos autók vásárlásának a támogatását, a piac teljesen bezuhant. A másik oldal pedig, amint Magyarországon bevezetésre került az elektromos autók vásárlásának a támogatása, drasztikusan növekedett az elektromosautó vétel a tavalyi 5 százalékos piaci részesedéshez képest.