Magyarország az alumínium-újrahasznosítás területén a sereghajtók között van Európában, pedig már több mint egy évtizede nálunk is működik egy innovatív hulladék-visszagyűjtő rendszer, amiért a fogyasztók pénzt kaphatnak. Az európai italdoboz-gyártók szeretnének a helyzeten javítani, és elérni a 100 százalékos visszaváltási arányt.
– Előre viszi a környezetvédelmet, szociális célokat szolgál, és üzletileg is fenntartható – így jellemezte Vida Péter operatív cégvezető a Returpack Kft., azaz az Every Can Counts (ECC) nemzetközi szervezet magyar tagjának tevékenységét. A Returpackot még 2006-ban alapították meg három nagy hazai sörgyár kezdeményezéseként azzal a céllal, hogy megalkossanak egy önkéntes alapú alumínium italdoboz-összegyűjtő rendszert. Erre azért volt szükség, mert a termékdíjtörvény értelmében azok a kibocsátó vállalatok, amelyek az általuk termelt hulladékot visszagyűjtik, jelentős adókedvezményben részesülnek. A kezdeményezés keretén belül 2010-re egy Európában is egyedi, korát megelőző rendszert építettek fel, ennek lényege, hogy a fogyasztók a visszavitt alumínium dobozokért cserébe pénzt kapnak, a társaság pedig automatákat, valamint logisztikai rendszert fejlesztett ki, ami immár szintén több mint 10 éve működik.
A cégvezető szerint a vállalat működési feltétele, hogy az alumínium dobozok értékének ki kell termelnie a rendszer logisztikai, karbantartási költségeit, amire rájön a termékdíjtörvény értelmében felhasználható adókedvezmény – tehát két bevételi forrással számolnak, viszont az alumínium piaci árának ingadozása kockázatot jelent. További feltétel, hogy olyan helyeken kell lehetővé tenni a visszagyűjtést, ahol alumínium dobozos termékeket forgalmaznak – értelemszerűen erre a szupermarketek a legalkalmasabbak.
A cégnek jelenleg körülbelül 200 automatája van országszerte, és mostanra a legnagyobb kereskedelmi láncokkal lépett partnerségre; először a Tescóval, később pedig a Sparral, Lidl-lel CBA-val és az Auchannal is megállapodott. A láncoknak különösen megéri az együttműködés, mert semmilyen befektetés nem igényel a részükről, csak a bevételt hozza.
200 ezer doboz naponta
Egy visszavitt doboz ára az időszaktól és a partnerek üzletpolitikájától függően változik, de nagyjából három forintot ér darabonként. Szintén az egyes együttműködő felek határozzák meg azt is, melyik üzletbe kerülhet automata, viszont más esetekben „közös gondolkodás” eredményeként döntenek erről – értelemszerűen a Returpack a logisztikailag legelőnyösebb helyeket tartja szem előtt. Átlagosan naponta 150-200 ezer doboz gyűlik össze az automatákban, de ez függ a szezonális hatásoktól is, ugyanis a hidegebb időszakokban kevesebb fogyasztó látogat el hozzájuk, amíg nyáron duplázódik a forgalom.
A járvány alatti korlátozások visszavetették a keresletet, de a rendszer viszonylag gyorsan visszaállt Vida szerint. „Sok energiát fektettünk abba, hogy folyamatosan fertőtlenítsünk, és tiszták legyenek a gépek” – mondja. Beszédes adat, hogy 2019-ben a cég 102 millió dobozt gyűjtött vissza, ami egyben azt is jelenti, hogy bőven van még lehetőség a piacon, ugyanis évente több mint egymilliárd doboz képződik Magyarországon.
(A cikk a Zöld Ipar Magazin 2021. júniusi lapszámában megjelent verzió rövidített változata. A teljes írást -előfizetés után - itt lehet elolvasni: https://digitalstand.hu/vasarlas/_kiadvany/_vasarlas/5760