A Manchesteri Egyetem kutatói olyan innovatív technológiát fejlesztenek, amely a vasúti alagutakon átáramló szelet megújuló energiává alakítja. A Gépészeti és Repülési Tanszék csapata a Q-Sustain mérnöki tanácsadó céggel együttműködve tervez függőleges tengelyű szélturbinákat, amelyek az elhaladó vonatok által generált légáramot fogják be – az ún. dugattyúeffektus elve alapján.
Az első megvalósíthatósági tanulmányok már megerősítették az alagút-légáramlatban rejlő lehetőségeket, közölte az egyetem. A VerXis néven ismert, egyedi techno-gazdasági elemző szoftvert már ki is fejlesztették a turbinatervek teljesítményének és kereskedelmi megvalósíthatóságának értékelésére.
A következő szakasz a prototípusok tényleges alagutakban történő tesztelése lesz (az EPSRC Impact Acceleration Account által finanszírozott projekt részeként), és célja a jövő közlekedési infrastruktúra-tervezésének és üzemeltetésének átalakítása.
Dr. Amir Keshmiri, a projekt akadémiai vezetője a Manchesteri Egyetemen elmondta: „A VerXis eszközkészletünk előrelépést jelent a megújuló energia kutatásában. Azzal, hogy a minimális alagútgeometriát és a menetrendi adatokat percek alatt banki szintű gazdasági mutatókká alakítjuk, áthidaljuk az akadémiai innováció és a valós alkalmazások közötti szakadékot, így a dugattyús szélerőművek nemcsak technikailag életképesek, hanem valóban befektetésre is alkalmasak.”
 
				
 
								 
								













