Megállíthatatlanul terjed a zöld takarítás, sajnos a zöldre festés is

További 16 százalékkal bővült 2022-ben a környezetbarátként árult tisztítószerek piaca, ezzel az elmúlt 3 évben mintegy kétszeresére nőtt a teljes forgalmuk, ami tavaly közel 8.4 milliárd forintot tett ki – derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének friss piacméréséből. Az eredmények jól mutatják, hogy a gyártók gyorsan reagálnak a vásárlói igényekre, de sajnos nemcsak a hiteles minősítéssel rendelkező kínálat bővült: tarolnak a sokszor ellenőrizhetetlen állításokkal zöldre festett termékek is. 
 Egyre több a környezetbarátként árult termék, és a vásárlók is keresik ezeket. Nem csoda, hiszen a magyarok 88%-a aggódik a termékekben lévő vegyi anyagok egészségi, 87%-uk pedig a környezeti hatásuk miatt. 
Ám ha jobban a piaci számok mögé nézünk, nincs okunk az örömre, mivel a növekedés 80 százalékát 2022-ben a hiteles öko-minősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal „zöld”-ként árult termékek tudhatják magukénak. Míg a hiteles tanúsítvánnyal rendelkező termékek piaci részesedése második éve 1.9 százalékon stagnál, a magukat környezetbarátnak beállító termékek szegmense már 4.8 százalékát teszi ki a piacnak. 
A Tudatos Vásárlók Egyesülete utánajárt a piaci trendeknek, illetve annak, hogy mire érdemes figyelniük azoknak, akik valódi öko-tisztítószert szeretnének hazavinni a boltból. 
Pozitív hír, hogy 2022-ben szinte minden termékkategóriában a „zöld” termékek növekedése áll a teljes piac bővülése mögött, ezen belül viszont sokszor a nem alátámasztott, sugalmazó képi vagy szöveges üzenetekkel operáló termékek húzták a piacot.
Tavaly a legnagyobb forgalmi növekedés a mosogatószerek és az ablaktisztító öko-szerek piacán volt érzékelhető, ezekre 22-26%-kal többet költöttek a fogyasztók 2021-hez képest. Igaz, a magát öko-nak nevező termékekre több pénzt fordítottak a vásárlók, mint a hiteles ökocímkével rendelkező társaikra, előbbiek forgalmi növekedése 25%-30%-ot is elérte. 
Hasonló, 21 százalékos növekedést mutatott a konyhai tisztítószerek szegmense is, de itt még inkább tarolnak az ál-öko szerek, amelyek mintegy 58 százalékkal növelték forgalmukat, míg a hiteles minősítésű társaik 13 százalékot veszítettek forgalmukból.  
„Rendkívül aggályos, hogy a környezetbarát tulajdonságokra utaló szavakkal, képi megjelenítéssel kelletik magukat a tisztítószerek. Ezeket az állításokat ugyanis a legtöbbször nem ellenőrzi független hitelesítő szervezet, mint például az EU Ecolabel minősítést. A független tanúsítvánnyal nem rendelkező cégek kihasználják a fogyasztók környezetvédelmi érzékenységét, de nem igazolják, hogy valóban rászolgáltak erre a bizalomra, sok esetben kifejezetten megtévesztve a fogyasztókat” – kommentálja az eredményeket Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa.

FRISS HÍREK

ROVATOK

AKTUÁLIS LAPSZÁM

2025. augusztus-szeptember

2025. október

A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

KAPCSOLAT

Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

Postacím:
1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

Elérhetőség:
Email: [email protected] | [email protected]
Tel: 00361 422 1428

Médiaajánlat | Online hirdetések

Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

AKTUÁLIS LAPAJÁNLÓ

Olvasson bele aktuális lapunkba.

2025. október2025. augusztus
Iratkozzon fel hírlevelünkre!