Nem igazán érti a magyar fogyasztó, mi is az a körforgásos gazdaság

Kevés magyar keresi a fenntartható csomagolási megoldásokat.Vásárláskor még mindig az ár a legfontosabb, a fenntartható csomagolás szinte egyáltalán nem szempont a termékek kiválasztásakor. A Rondo Hullámkartongyártó Kft. új kutatásából az is kiderül, hogy mindennek ellenére a magyarok örülnek neki, ha környezetbarát csomagolóanyagban érkezik a vásárolt áru – nem mindenki tudja azonban pontosan, hogy mi is számít zöld csomagolásnak.

Nincsenek teljesen tisztában a magyarok a körforgásos gazdaság fogalmával, és nem látják, hol lehet ebben a csomagolóanyagok szerepe. A Rondo legfrissebb kutatása szerint a körforgásos gazdaság a többség számára a csomaglóanyagok újrahasznosítását jelenti, ami azt mutatja, hogy a legtöbben nincsenek tisztában a fogalommal: 66% mondta azt, hogy a körforgásos gazdaság a termékek visszagyűjtését és azonos célra való felhasználását jelenti, ők nem gondoltak arra, hogy a használt áruk új funkciót is kaphatnak.

A csomagolóanyagok szerepéről a körforgásos gazdaságban a megkérdezettek 59%-a mondta azt, hogy a megfelelően visszagyűjtött csomagolóanyagok újrahasznosíthatók és újból csomagolás készülhet belőlük, és csak 32% szerint lehetséges, hogy a megfelelően visszagyűjtött csomagolóanyagokból más termékek készülhetnek.

Sokan úgy gondolják, a csomagolóanyagok jellemzően nem fenntarthatóak, mégis csak kevesek számára szempont, hogy a megvásárolt termék csomagolása a lehető legkevesebb hulladékot termelje: a magyar fogyasztók árérzékenysége hagyományosan magas, ennek megfelelően az ár a legfontosabb tényező egy termék kiválasztásakor is. A csomagolás szerepe elhanyagolható, mindössze a megkérdezettek 7%-ának kiemelten fontos, és további 12% tartja fontosnak, de a vásárlók egyébként nem is igazán látják a lehetőséget arra, hogy fenntartható csomagolású termékeket válasszanak. A fogyasztók érzékelése szerint az élelmiszer-szektorban a legelterjedtebb a fenntartható csomagolás, a válaszadók közel kétharmada találkozott ilyen megoldással. A többi termékcsoportban (ruházat, illatszer és drogéria, tisztítószer és vegyi áru, dekorációs termékek és egyéb) átlagosan 25-30% találkozott már fenntartható csomagolással. A felkínált termékcsoportokból átlagosan kettőt jelöltek a válaszadók, ami azt jelzi, hogy a fenntartható csomagolások elterjedtsége továbbra is alacsony a megítélésük szerint.

Hogy milyen csomagolóanyag lehet fenntartható, arról felemás információi vannak a fogyasztóknak: 66% tartja fenntarthatónak a hullámkartonból, illetve a papírból készült csomagoló anyagokat, emellett az üveg az, amit még viszonylag sok válaszadó (46%) fenntarthatónak tart. Ez nagyjából meg is felel a valóságnak, hiszen a hullámkarton akár 100%-ban lebomló, az üveg pedig – a megfelelő hulladékkezelés mellett – akár végtelen alkalommal újrahasznosítható. Rosszabb a megítélése a fémnek (31%) és a műanyagnak (17%), érdekes módon azonban 6% az egyébként rendkívül környezetkárosító hungarocellt jelölte meg a legfenntarthatóbb csomagolásnak.


Forrás: Rondo Hullámkartongyártó Kft.|fotó: Steve Buissinne

FRISS HÍREK

ROVATOK

AKTUÁLIS LAPSZÁM

2025. augusztus-szeptember

2025. október

A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

KAPCSOLAT

Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

Postacím:
1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

Elérhetőség:
Email: [email protected] | [email protected]
Tel: 00361 422 1428

Médiaajánlat | Online hirdetések

Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

AKTUÁLIS LAPAJÁNLÓ

Olvasson bele aktuális lapunkba.

2025. október2025. augusztus
Iratkozzon fel hírlevelünkre!